PENGENALAN




I made this widget at MyFlashFetish.com.

Bahasa merupakan suatu simbol, dengan bahasa kita dapat mengenali sesebuah negara. Contohnya, Bahasa Melayu merupakan bahasa utama bagi negara Malaysia.

Bahasa juga amat penting di dalam kehidupan seseorang, kerana sukar bagi kita untuk berkomunikasi jikalau tiada bahasa. Misalnya, jika kita imbas kembali pada zaman yang tidak menggunakan bahasa, mereka menggunakan simbol-simbol untuk menyampaikan apa yang hendak dikatakan.

Bahasa jua melambangkan identiti negara dan bangsa, uniknya sesetengah negara mempunyai lebih dari satu bahasa yang digunakan untuk berinteraksi di dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, Malaysia mempraktikkan lebih dari satu bahasa, seperti Bahasa Melayu, Tamil, Mandarin dan sebagainya.


Sabtu, 19 Februari 2011

budi bahasa budaya kita

Asas keterampilan sesuatu bangsa dapat digambarkan melalui bahasa yang dituturkan oleh masyarakatnya. Kekuatan sesuatu bangsa boleh dilihat melalui kesatuan masyarakat terhadap budaya yang diwarisi sejak turun-temurun terutamanya aspek bahasa. Maka tidak hairanlah kita lihat pada hari ini, banyak negara maju kekal menggunakan bahasa masing-masing yang diwarisi sejak turun-temurun. Rakyat negara Perancis, German, Itali, Jepun, Korea Selatan, Denmark dan lain-lain lagi membuktikan bahasa mereka berupaya menjadikan mereka masyarakat yang berdaya saing, maju dan dikagumi masyarakat di seantero dunia. Budi bahasa budaya kita, inilah antara ungkapan menggambarkan sahsiah kita. Kesantunan berbahasa yang kita perjuangkan dalam kalangan masyarakat penuturnya telah mengangkat martabat masyarakat di negara kita sebagai masyarakat yang peramah, bersopan santun, berbudi pekerti mulia dan berbudi bahasa. Namun begitu, dari segi produk barangan kita juga perlu berbangga dengan produk barangan kita seperti Proton iaitu jenama kereta. Sebagai contoh, rakyat Jepun dan Korea begitu mengagung-agungkan produk mereka juga. Hal ini dapat dilihat melalui drama-drama mereka.Setiap props yang digunakan hanya menggunakan produk mereka iaitu Honda dan Samsung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan