PENGENALAN




I made this widget at MyFlashFetish.com.

Bahasa merupakan suatu simbol, dengan bahasa kita dapat mengenali sesebuah negara. Contohnya, Bahasa Melayu merupakan bahasa utama bagi negara Malaysia.

Bahasa juga amat penting di dalam kehidupan seseorang, kerana sukar bagi kita untuk berkomunikasi jikalau tiada bahasa. Misalnya, jika kita imbas kembali pada zaman yang tidak menggunakan bahasa, mereka menggunakan simbol-simbol untuk menyampaikan apa yang hendak dikatakan.

Bahasa jua melambangkan identiti negara dan bangsa, uniknya sesetengah negara mempunyai lebih dari satu bahasa yang digunakan untuk berinteraksi di dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, Malaysia mempraktikkan lebih dari satu bahasa, seperti Bahasa Melayu, Tamil, Mandarin dan sebagainya.


Rabu, 29 Disember 2010

Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK)

Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) sepanjang Oktober 2010 ini menjadikan 1Bahasa, 1Bangsa dan 1Negara sebagai tema. Tema ini amat selari, dengan Gagasan 1Malaysia yang meletakkan perpaduan sebagai matlamat utama. Bahasa adalah asas pembinaan tamadun dan perpaduan bangsa. Rakyat harus sedar bahawa negara Malaysia mempunyai masyarakat majmuk. Kita akan membina ‘Kesatuan Dalam Kepelbagaian’ tersebut. Konsep 1Bahasa itu penting kerana kita mempunyai satu bahasa negara, peranan dan fungsi satu bahasa itu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Kita adalah satu bangsa, berkongsi nilai-nilai persamaan, ada rasa sepunya dan kekitaan. Segala-galanya itu mengarah kepada kefahaman bahawa tidak ada negara lain, selain daripada Malaysia, satu-satunya negara kita di dunia ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan